Åsas höstplan

Först måste jag förtydliga lite kring mina inlägg om vikt, motion och om val man gör mot sig själv som man inte mår bra av. Jag har förstått att man kan tro att jag mår väldigt dåligt.

Det är inte synd om mig!

Jag tycker väldigt mycket om mig själv! Jag mår väldigt bra både fysiskt och psykiskt! Jag har ett avspänt förhållande till mig själv och till min kropp. Den och jag är som den är och jag inser att det krävs ansträngningar för att kunna förändra båda.

Jag har ett arbete jag älskar och en fantastisk familj. Jag har så många ljuvliga vänner att jag inte hinner visa dom hur mycket dom betyder.

Det som jag tjatar om är mest själva fenomenet att man gör knäppa val. Val som man vet inte gör en gott. Tex att jag gör ett aktivt val och äter 4 chokladbollar och 3 skivor drömtårta till fredagsfikat…. Visst kan man fundera en hel del om varför man äter så in i helvete med kaffebröd…..

Nu lämnar vi det och jag går vidare mot mitt nya liv:

Höstplan i två delar för medelålders karaktärssvag kvinna:

  • Kost
  • Vardagsmotion

Mål:

  • – 2 kg till Barcelona 28 september
  • – 12 kg till skolavslutningen 13 juni 2019
  • Finna glädje i att röra sina kroppsdelar.
  • Känna mig stolt!

Utvärdering:

  • Måndag v.44
  • Måndag v.8
  • Naturligtvis vid målgång 😃

Fallgropar/ faror:

  • Helgmys
  • Advent/ jul
  • Semlor
  • Påskbuffé
  • Födelsedagar x 9

Hur ska jag då ta mig an dessa 2 punkter?

Kosten…. ja det får bli Viktväktarna. Jag har ju betalat dom varje månad som jag ökat i vikt så jag kan lika gärna fortsätta. Jag tycker VV har ett bra och hållbart koncept som både är hälsosamt och ”normalt”. Dessutom premieras motion och ger möjlighet till guldkanten vi alla behöver i tillvaron.

Motionen…. det värsta av allt. Det är otroligt svårt för mig att hitta glädjen i att röra på sig. Gym är jobbigt, svettigt, besvärligt och omständigt. Dessutom måste jag transporteras dit och det känns besvärligt. Jag vill ha enkelhet, snabbhet och social samvaro. Promenader är min melodi. Promenader från min dörr tillsammans med vänner, Uffe eller med en pod i lurarna. Det tror jag att jag skulle kunna genomföra utan större lidande. Jag har hittat ett promenadprogram via Topphälsa som känns helt ok. Programmet är på 4 veckor vilket passar mitt första delmål -2 kg till 28 september.

Det är helt enkelt att bara kasta sig ut i detta! Jag har själv rufsat till den här sängen, nu får jag bädda den! Känns lite kul och spännande att bestämma sig. Att sätta upp delmål och strategier. Det är bara att köra!

Kram på er!

En reaktion till “Åsas höstplan

Lämna en kommentar