Resedagbok dag 6 

Ligger här i min rara hotellsäng och lyssnar på regnet. Åskan har just dragit förbi och vi har kommit hem från världens sämsta eldshow. 

Idag vaknade vi i ett mulet/ regnigt Side av doften av cigarettrök. Vår hotellgranne röker heeeela tiden och det stinker dag som natt i vårt rum. Enda sättet att kringgå detta är att stänga dörren och det är inte så roligt när det är 35 grader i rummet.  Vi vaknar tom på natten av stanken. Jag vet att jag är gammal rökare och jag vet att dom har all rätt att röka…. Men det drabbar mig, in i mitt rum, mina saker/ barn luktar rök! Jag hatar det!!! 

Som sagt, det var mulet och vi bestämde oss för att göra lite religionsläxa till Abbe. I Manavgat finns en stor, ganska nybyggd moské som vi förärade med ett besök. Det var otroligt tjusigt och Abbe fick bra material till sin läxa. Han fick tom gå in till Imanen och se hans kläder och kontor. Himla spännande det här med religion, med olikheter. Vi fick tala med en väldigt bra guide som på ett sakligt sätt pratade om Allah/ Gud/ Jesus. Jag tror Abbe var väldigt nöjd!

I Manavgat finns en gigantiskt marknad eller bazar som vi passade på att besöka. Massor av ren skit och en ljuvlig frukt och grönt marknad. Turkiets grödor har kommit lite längre än våra….Uffe köpte kalsonger och strumpor. Jag hittade ett par trosor som jag länge och väl stod och vände på. Det var liksom svårt att veta var stjärt/ snippan skulle vara och vad poängen med själva trosan var. Jag var nästa sugen att köpa dom för att se var och hur de ska sitta. Även här på marknaden förundrades jag av rökarna. Det är så jäkla trångt och varmt, vuxna och barn överallt, och då, just då måste man välja att tända en cig och gå där i trängseln och blossa. Dom kan inte kliva åt sidan, ställa sig lite bakom, utan mitt i hela eländet! Där ska man stå, gå och röka! Bland frukt och grönsaker!!! Osmakligt!! 

Efter utflykten sken solen igen och sololjan åkte fram som den alltid gör mot slutet av resan. Jag, Uffe och killarna åkte vattenrutschbana och vi käkade solvarma jordgubbar och njöt av tillvaron. Puss på er därhemma i solskenet!    

Lämna en kommentar